26.11.2020

LOTOS Kolej na jubileuszowym Kongresie Kolejowym

W formule on-line zorganizowany został jubileuszowy, X Kongres Kolejowy, w którym wzięli udział przedstawiciele rządu RP, lokalnych samorządów, ośrodków badawczych oraz główni potentaci branży kolejowej w Polsce. Spółka LOTOS Kolej była partnerem wydarzenia, które odbyło się w dniach 18-20 listopada. Patronem honorowym Kongresu zostało m.in. Ministerstwo Infrastruktury.

Podczas trzydniowego spotkania eksperci debatowali o nowej rzeczywistości, w jakiej znalazła się polska kolej. Poruszano również tematy związane z infrastrukturą, a także przyszłością przewozów kolejowych. Anatol Kupryciuk, prezes Zarządu LOTOS Kolej uczestniczył w panelu dotyczącym bieżącej kondycji i przyszłości rynku kolejowych przewozów towarowych. Podkreślił on w swoim wystąpieniu, że przewoźnicy kolejowi muszą dostosować swoje działania do zmieniającej się struktury przewozów.

– Obserwując wzrost przewozów intermodalnych na rynku, jesteśmy przekonani, że inwestowanie w nowoczesny tabor do realizacji tego rodzaju przewozów jest konieczne. W ten sposób zapewnimy dobrą jakość usług klientom, którzy decydują się korzystać z transportu kolejowego – powiedział Anatol Kupryciuk, prezes Zarządu LOTOS Kolej.

W trakcie debaty poruszono także kwestie wysokości stawek dostępu do infrastruktury kolejowej oraz omawiano tematy związane z procedowaną Ustawą o czasie pracy maszynistów. Jak podkreślił Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wiele podmiotów wzięło udział w konsultacjach dotyczących proponowanej ustawy. Obecnie organy ministerialne rozważają argumenty, które padły ze strony zainteresowanych stron, również te dotyczące poziomu konkurencyjności kolei względem przewoźników drogowych.

X Kongres Kolejowy zakończył się podpisaniem umowy pomiędzy spółką LOTOS Kolej, a Siemens Mobility, na dostarczenie najnowocześniejszej w Europie lokomotywy dwustystemowej Vectron MS w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Nowa lokomotywa Vectron MS dla LOTOS Kolej dysponuje mocą 6,4 MW, jest wyposażona w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.