07.11.2023

LOTOS Kolej kupuje lokomotywy elektryczne od Pesy

Spółka LOTOS Kolej z Grupy ORLEN podpisała umowę na zakup 10 lokomotyw elektrycznych GAMA, produkcji PESA. 

Spółka LOTOS Kolej z Grupy ORLEN podpisała umowę na zakup 10 lokomotyw elektrycznych GAMA, produkcji PESA. Pojazdy cechują się wysoką niezawodnością i spełniają najnowsze normy środowiskowe, co przyczyni się do dalszego ograniczenia emisyjności usług transportowych świadczonych przez Grupę ORLEN. Zgodnie z umową, producent dostarczy wszystkie lokomotywy w drugiej połowie 2024 roku.

Umowa pomiędzy LOTOS Kolej i PESA Bydgoszcz SA to element modernizacji parku maszynowego kolejowej spółki ORLENU, która obecnie eksploatuje ponad 170 lokomotyw różnego typu. Nowe lokomotywy nie tylko zwiększą potencjał przewozowy LOTOS Kolej, ale przyczynią się do ograniczenia kosztów operacyjnych. Umowa wpisuje się również w realizację strategii w zakresie zmiany struktury własnościowej taboru Spółki.

Głównym atutem czteroosiowych lokomotyw GAMA jest wysoka siła pociągowa oraz nowoczesny system napędowy, umożliwiający prowadzenie ciężkich składów towarowych. Pojazdy są wyposażone również w dodatkowy moduł dojazdowy, który umożliwia manewrowanie na bocznicach. Lokomotywy charakteryzują się wysokim współczynnikiem niezawodności technicznej. Przy ich produkcji wykorzystane zostały najnowocześniejsze technologie zapewniające bezpieczeństwo oraz wysoki komfort pracy maszynisty.

Ponadto, w lokomotywach GAMA zastosowano rozwiązania techniczne ograniczające wpływ ich eksploatacji na środowisko. Pojazdy spełniają między innymi unijne normy emisji Stage V, co przekłada się na ograniczenie emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu i cząstek stałych.

LOTOS Kolej specjalizuje się w świadczeniu usług transportu kolejowego na rzecz innych podmiotów z Grupy ORLEN oraz dla klientów zewnętrznych. Spółka jest drugim największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce pod względem realizowanej pracy przewozowej.

W ramach integracji aktywów kolejowych Grupy ORLEN spółka LOTOS Kolej w lipcu 2023 r. przejęła majątek ORLEN KolTrans. Utworzone w ten sposób centrum kompetencji kolejowych zatrudnia obecnie około 1700 pracowników, dysponuje ponad 170 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Zarządzanie flotą z jednego poziomu ma wpływ na efektywne wykorzystanie zasobów taborowych, co przekłada się na optymalizację operacyjną i kosztową.